Talvisodan kansallisen muistomerkin peruskiven muuraus 13.3.2015

Valon_tuoja_iso

Taiteilija Pekka Kauhasen luonnos Kasarmitorille sijoittuvasta Talvisodan kansallisesta muistomerkistä ”Valon tuoja”.

Talvisodan kansallisen muistomerkin peruskiven muuraus järjestettiin Helsingin Kasarmitorilla 13.3.2015, Talvisodan päättymisen 75-vuotishetkellä. Talvisotayhdistyksen aloitteesta käynnistynyt muistomerkkiprojekti päättyy vuonna 2017, jolloin itse muistomerkki paljastetaan. Muistomerkki on kuvanveistäjä Pekka Kauhasen noin 10 metriä korkea teräksinen sotilashahmo Valon tuoja.

Tasavallan_presidentin_puhe

Tasavallan presidentin puhe peruskiven muuraustilaisuudessa.

Peruskiven_muuraajat

Talvisodan kansallisen muistomerkin peruskiven muuraajat 13.3.2015.

Peruskiven muurasivat tasavallan presidentti Sauli Niinistön johdolla eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma, pääministeri Alexander Stubb, puolustusministeri Carl Haglund, kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen, ylipormestari Jussi Pajunen, veteraani Sakari Sippola, puheenjohtaja Ossi Kettunen, kuvanveistäjä Pekka Kauhanen ja ylijohtaja Riitta Kaivosoja. Kutsuvieraita paikalla oli runsaat sata.

Tasavallan_presidentti_avaa_Talvisodan_virtuaalisen_tietokeskuksen

Tasavallan presidentti avaamassa Talvisodan virtuaalista tietokeskusta.

Peruskiven muuraustilaisuus päättyi kutsuvieraiden kahvitarjoiluun valtioneuvoston juhlahuoneistossa Smolnassa, jossa myös avattiin Talvisotayhdistyksen valmistaman Talvisodan virtuaalisen tietokeskuksen ensimmäinen vaihe.